Trening Uwagi Słuchowej Metodą prof. Alfreda Tomatisa
Uwaga Słuchowa PRO to narzędzie, dzięki któremu poszerzamy naszą ofertę o terapię audiopsychofonologiczną opartą na sprawdzonej i skutecznej metodzie prof. Alfreda Tomatisa.
System Uwaga Słuchowa PRO stworzony został zgodnie z wytycznymi Jozefa Vervoorta – niekwestionowanego światowego autorytetu w dziedzinie metody jednocześnie ucznia i wieloletniego współpracownika prof. Alfreda Tomatisa.
Słuchowa stymulacja mózgu według metody prof. Alfreda Tomatisa to naturalna stymulacja mózgu muzyką i głosem. W metodzie wykorzystywana jest muzyka poważna m.in. Mozarta oraz Chorały Gregoriańskie, a także dźwięki mowy ludzkiej odpowiednio filtrowane w zależności od indywidualnych wymogów i potrzeb. Wszystkie dźwięki podawane są drogą powietrzną i kostną. Stymulacja neurosensoryczna (audio-psycho-fonologiczna) polega na kształtowaniu uwagi słuchowej, tj. świadomego odbierania bodźców dźwiękowych.
Słuchowa stymulacja mózgu według metody prof. Alfreda Tomatisa przeznaczona jest zarówno dzieci jak i osób dorosłych, które chcą polepszyć swoje możliwości i udoskonalić dotychczasowe funkcjonowanie.
Głównym celem słuchowej stymulacji mózgu według metody prof. Alfreda Tomatisa jest wspieranie funkcji słuchowej, a przez to poprawa koncentracji, kreatywności, rozwój zdolności językowych i komunikacyjnych oraz zwiększenie efektywności uczenia się i prawidłowym rozwoju psychoruchowym.
Efekty są szybko dostrzegalne, co potwierdzają badania kontrolne.
Terapeuta prowadzący zajęcia z dzieckiem jest członkiem Stowarzyszenia Terapeutów Metody Profesora Alfreda Tomatisa „Mamy Głos”, co gwarantuje, że ma dostęp do najnowszych badań naukowych na świecie, ciągłych szkoleń w kraju i za granicą, opiekę superwizyjną oraz możliwość korzystania z najlepszej jakości sprzętu do terapii.
Terapia NeuroTaktylna
Jest jedną z bazowych technik w systemie terapeutycznym. W trakcie trwania Terapii NeuroTaktylnej stosuje się specjalistyczne techniki stymulacji skóry, które pobudzają oraz przygotowują jej receptory do prawidłowego odbioru bodźców sensoryczno – motorycznych pochodzących z otoczenia, jak również do aktywizacji rozwoju funkcji mózgowych oraz układu nerwowego. Jej głównym celem jest normalizacja ogólnej wrażliwości, a także pomoc w zmniejszeniu lub wyeliminowaniu dotykowej defensywności lub niewystarczającej wrażliwości na dane sensoryczne.
Integracja Sensoryczna
Jest procesem organizowania i porządkowania docierających do mózgu informacji pochodzących z poszczególnych układów zmysłów, którego rezultatem jest celowe działanie. W procesie integracji sensorycznej informacje płynące ze wszystkich zmysłów (układ przedsionkowy, układ proprioceptywny, dotyk, węch, smak, wzrok i słuch) są przez mózg rozpoznawane, segregowane, interpretowane i łączone ze sobą z wcześniejszymi doświadczeniami. Podczas zajęć z integracji sensorycznej uczymy się poprzez zmysły. Terapia ta zwana "naukową zabawą" odbywa się w przyjemnej sali, wyposażonej w specjailstyczny sprzęt i pomoce. Zajęcia te są dla dzieci bardzo atrakcyjne, mają charakter wesołej zabawy ruchowej.
Terapia Ręki
Terapia ręki jest terapią skupiającą się na obręczy barkowej i kończynach górnych oraz prawidłowej postawie ciała. To przede wszystkim zajęcia skupiające się usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. To również dostarczanie wrażeń dotykowych umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur, materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego. Terapii ręki ma również na celu: poprawę umiejętności chwytu, wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia, przekraczanie linii środka ciała, wzmocnienie koncentracji i poprawę koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Zajęcia rewalidacyjne
Rewalidacja jest procesem o charakterze terapeutycznym, usprawniającym i korekcyjnym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie do potrzeb psychofizycznych i możliwości każdego dziecka ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń. Są to między innymi: zaburzenia rozwoju mowy, deficyty w zakresie sprawności analizatora wzrokowego i słuchowego, zaburzenia lateralizacji, sprawności motorycznej i manualnej, zaburzenia emocjonalne oraz wad postawy.
Głównym celem oddziaływań rewalidacyjnych jest stymulowanie tych właściwości intelektualnych i osobowościowych dziecka, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w codziennym życiu. Podczas zajęć rozwijamy mocne strony dziecka oraz szukamy tego, co w nim jest najlepsze, pracujemy z dzieckiem
indywidualnie nad poprawą i kompensowaniem jego braków. Głownymi kierunkami oddziaływań rewalidacyjnych jest: dynamizowanie rozwoju, kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie, budowanie pozytywnej samooceny, korygowanie zaburzonych funkcji, defektów i zniekształceń poprzez ich wyćwiczenie oraz optymalne usprawnianie, rozwijanie tych funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.
W naszym przedszkolu terapia rewalidacyjna prowadzona jest także z wykorzastaniem Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji (AAC).
Są to metody umożliwiające komunikowanie się osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym satysfakcjonującą komunikację. AAC polega na używaniu w komunikacji znaków opierających się na gestach, obrazach, symbolach, przedmiotach.Metoda ta pomaga osobom z zaburzeniami mowy wyrażać swoje myśli, uczucia oraz podejmować samodzielne decyzje. W metodzie tej wykorzystuje się:
Znaki manualne – systemy gestów pokazywanych za pomocą rąk – Program Rozwoju Komunikacji Makaton, język migowy, alfabet palcowy, gesty naturalne
Znaki graficzne – systemy znaków przedstawianych za pomocą obrazków, umownych symboli, zdjęć – symbole Blissa, PCS, piktogramy, mówik.
Wybór znaków jest uzależniony od potrzeb i dostosowany do indywidualnych możliwości rozwojowych dzieci.
Aktualnie w naszym przedszkolu wykorzystujemy znaki graficzne.
Mając na uwadze wszechstronny rozwój dzieci, naszą ofertę wzbogacają również zajęcia dodatkowo płatne, dające możliwość odkrywania i pogłębiania ich zainteresowań, zdobywania nowych umiejętności, a w konsekwencji rozwijania pasji i predyspozycji.
Zajęcia fakultatywne prowadzone są na terenie placówki przez wykwalifikowanych instruktorów-pasjonatów.
Zajęcia umuzykalniające
♦ Gordonki dla dzieci młodszych
Są to zajęcia umuzykalniające prowadzone metodą E.E. Gordona. Stymulujące rozwój dziecka poprzez muzykę i zabawę.
Gordonki:
♦ Logotytmika dla dzieci starszych
To zajęcia muzyczno-ruchowe wspierające rozwój mowy poprzez zabawę z rytmem, słowem i muzyką.
Logorytmika:
♦ Zajęcia sportowe
Zajęcia mają na celu zachęcenia dzieci do podejmowania aktywności fizycznej opartej na ćwiczeniach z piłką. Ponadto:
♦ Karate
KARATE to zajęcia ogólnorozwojowe, które mają na celu przede wszystkim zaciekawienie sportem, a także naukę przestrzegania obowiązujących zasad.
Ponadto na zajęcia karate dzieci:
♦ Zajęcia taneczne
Podczas zajęć tanecznych dzieci uczą się kroków tanecznych i prostych układów choreograficznych, dzięki którym kształtują świadomość własnego ciała i przestrzeni.
Taniec: