Symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania zapoznaje dziecko ze światem pisma według stopnia trudności artykułowanych głosek oraz różnicowania graficznych obrazów liter. uwzględniając możliwości percepcyjne oraz etapy rozwoju mowy dzieci. Ćwiczenia ogólnorozwojowe dobierane są odpowiednio do wieku dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych. Skupiają się na doskonaleniu sprawności manualnej, analizie i syntezie wzrokowej oraz słuchowej, ćwiczeniach myślenia, pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, koncentracji uwagi, obserwowania i kojarzenia pojęć oraz nabywaniu umiejętności logicznego myślenia.
W nauce czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną etapy są dokładnie określone:
Etap I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej.
Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów.
Etap III – czytanie sylab zamkniętych.
Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych.
Etap V – samodzielne czytanie tekstów.
Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów nauczki czytania realizowane są według reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.
Mózg dziecka w pierwszych latach życia przyswaja informacje bez najmniejszego wysiłku i z ogromną prędkością, dlatego okres między 3 a 5 rokiem życia to najlepszy czas na rozpoczęcie nauki czytania przez zabawę.
Według prof. Cieszyńskiej opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy ułatwia dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwala na skupienie się na innych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpływa na pozytywny obraz własnej osoby. Dlatego też w naszym przedszkolu pierwszy etap, jakim jest nauka samogłosek rozpoczynamy już w najmłodszych grupach wiekowych.
W naszym przedszkolu istnieje 5 grup wiekowych. Realizujemy podstawę programową zgodnie z zaleceniami MEN i S. Zajęcia są opracowane i dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka.
Wspólne działania prowadzone przez nauczycieli i specjalistów sprzyjają powstawaniu węzi pomiędzy wszystkimi dziećmi, pozwalają na rozwój nie tylko intelektualny, ale również emocjonalny i społeczny.